SnapChat præsentere World Lenses - Brugebart eller ligegyldigt?

Start med at se videoen oven over, da den meget kort og præcist forklare hvad World Lenses og Lens Studio går ud. Noget hurtigere end hvis jeg skal gøre det.

World Lenses er en videre udvikling af SnapChars Lenses, hvor man bruger argumented reality til at interegre med virkeligheden. SnapChat siger selv at omkring 70.000.000 dagligt bruger Lenses. Hvor mange der vil bruge World Lenses må tiden vise. Fordelen ved World Lenses er at det i dagligdagen er hurtigere og nemmere for bureauerne at arbejde med. Da man ikke skal tage kontakt til SnapChat først og hvis man har kompetancerne på bureauet, så går man bare igang.

Hvad kan det bruges til?

Når man har lavet sin argumented reality oplevelse, får man en snapcode, man efterfølgende kan placere hvor man har lyst. Når den scannes kan man "låse op" for oplevelsen i 24 timer eller sende til en ven. Koden kan f.eks. placeres på en lego æske og når man så scanner koden får man en samlet 3D model af lego figuren, man så kan se på sin mobil. Så kan man gå en tur rundt om den og virkelig se hvordan den ser ud. Den kan man så videre sende som et billede eller en video. Ellers hvis børnene har fået en Happi Meal med hjem fra Mc. D, kan se scanne en snapkode på emballgen og wupti så har Ronald Mcdonal hjemme i deres stue, som de kan få taget et billede med.

Det er langt fra noget banebrydende teknologi og det er set tidligere. Denne gang er der dog en ting, som gør det meget anderledes. Det er nemt og tilgængeligt for stort set alle. Bare til android er SnapChat hentet over 500.000.000 gange. Folk har allerede app og ved hvordan det fungere. Hvis folk skulle hente en ny app for at få oplevelsen, ville mange sprænge fra med det samme.

De små oplevelser

SnaptChat viser selv hvordan World Lenses kan bruges i reklame sammenhænge. Og det bliver ved de små gimicks. En BMW du kan sætte i din garage og gå en tur rundt om og sende til dine kammerater. En lille historie med minions der kommer op af et kloark dæksel. Det er helt sikkert noget de små i familien vil elske og noget af det kan helt sikkert være meget sjovt. Om det vil rykke et brand med flere meter tror jeg bestemt ikke.

Hvis det bruges rigtigt, aktuelt og på en anderledes måde, kan man sagtens retfærdige gøre at bruge tid og kræfter på World Lenses. Men man skal ikke være der, bare for at være der.