Stort set alle virksomheder, foregninger, butikker og lignende har en facebook side, som de bruger til at promovere sig selv, kommunikere med kunder osv. På Instagram er ret mange virksomheder også med, især dem der har noget mere visuelt flot at vise frem og går efter den lidt yngre og mere visuelle målgruppe end dem på Facebook. Twitter, Pinterest, LinkedIn, WeChat, Google+ og mange andre sociale medier er mindre udbredt i Danmark, i markedsføring og kommunikation sammenhæng. Eftersom at de ikke bruges af den brede befolkning. Men hvor kommer Google Maps ind i billedet?
Der er sket meget med Google Maps siden det blev lanceret i 2005 og derfor er det nu er mere end nogensinde før vigtigt, at komme igang med at bruge Google Maps som kommunikations og markedsførings medie.
Din virksomhed er allerede på Google Maps
En af de største forskelle på Google Maps og de andre sociale medier er, at andre kan oprette din virksomhed på Google Maps. Google benytter sig nemlig af "Local Guides" som er helt almindelig mennesker, da hjælper med at holde Google Maps opdateret. De kan tilføje og fjerne virksomheder. Rette eller tilføje diverse oplysninger som åbningstider, virksomheders kategori, adresse, telefonnummer og webadresse. Alt efter hvor erfaren den pågældende "Local guide" er, skal disse rettelser tjekkes af andre "Local Guides". De kan også svare på spørgsmål om en virksomhed, dette er med til at give flere informationer om virksomheden på den pågældende virksomheds profil. Der til kommer almindelig tilføjelse af billeder, videoer og selvfølgelig anmeldelser.
Ny vigtig funktion
Fornyeligt tilføjede Google en ny funktion, hvor det er muligt at stille spørgsmål til virksomheden på deres Google Maps side. Men hvis den pågældende virksomhed ikke bruger deres Maps side, vil personen ikke få et svar fra deres spørgsmål og forbrugeren vil stå tilbage med en dårlig oplevelse. Her under ses en række eksempler på forskellige spørgsmål og kommentarer fra danske virksomheders Google Maps sider.
Andre brugere kan svare på spørgsmålene, der bliver stille, men dette styrker på ingen måde den pågældende virksomheds brand. Som virksomhed er det også muligt at kommentere på brugernes anmeldelser. Fuldstændig som man kender det fra Trustpilot.
Der udover kan man som virkesomhed også lægge forskellige indlæg ind på sin Google Maps side. Det kan f.eks. være konkrete tilbud, events, nyheder eller noget helt andet. Disse vil så automatisk dukke op under ens profil. Det er oplagt at et koncert sted lagde alle sine kommende koncerter ind. Så når folk skal finde vej til koncerten, vil de sammentidig blive gjort opmærksomme på andre kommende koncerter. Elgiganten smider et indlæg op hver uge, med et link direkte til deres nyeste tilbudsavis. Aarhus Curling Klub bruger det blandt andet til at kommunikere deres kommende arragementer.
Google Maps kan både håndtere almindelige billeder, 360 graders billeder og video. Hvis en virksomhed selv ligger billeder op, kommer disse i deres egen mappe. Google kan automatisk finde ud hvad der er f.eks. er mad billeder, disse blive fremhævet seperat på profil siden, hvis der er tale om en restaurant. Så sørge altid for at få lagt nogle lækre billeder op.
Hvorfor er det vigtigt?
Jo bedre din Google Maps profil side er opdateret, jo større chance er der for, at din virksomhed bliver vidst ved søgninger i Google Maps. Ved almindelige Google søgninger, vil din virksomhed også bliver præsenteret bedre. Du har også mere kontrol over hvordan din virksomhed bliver præsenteret på Google Maps og at f.eks. åbningstiderne er rigtige, så folk ikke går forgæves og får en dårlig oplevelse.
En lille simple ting som at have den rigtige kategori på sin Maps profil kan have stor betydning. Hvis man f.eks. ikke har tilføjet "restaurant" i virksomheds kategori, vil det næsten være umuligt at dukke op i en søgning med "Søg i nærheden" funktionen, som er det første man ser, når man åbner Google Maps.
For at komme igang med at styrke din virksomheds Google Maps profil, skal du blot gå igang med at bruge Google My Business. Dette er gratis at bruge og man får sammentidig adgang til en masse info og statestikker for ens virksomhed på Google Maps. Så det er bare at komme igang. Her under er en lille video fra Google, der forklarer My Business.