Guide til de mest udbredte VR platforme

Virtual Reality (VR) har været på markedet i et stykke tid nu og teknologien er blevet brugt på en del forskellige måder. Men hvilke former for VR teknologier/platforme findes der, hvad kan de, hvad kræver de og hvad har de af fordele og ulemper? Jeg deler VR teknologierne op i fire forskellige grupper. Cardboard, Daydream/Samsung Gear, PlayStation VR (PSVR) og HTC Vive/oculus rift.

Cardboard

Dette er den klart billigste og nemmest måde at opleve VR, men også den med de største begrænsninger. Grundlæggende så er denne type af VR headset bare en kasse med to linser i. Man sætter telefonen i headsettet og kigger ind på mobilen gennem linserne, som derved giver en dybde effekt. På skærmen vises en 360° video og takket være mobilen sensorer, kan man dreje rundt og kigge i alle retninger.

Disse briller fås helt ned fra 10kr. og op til de 200-300kr. Teknisk er der ingen forskel, her handler det om ren komfort. Om du kan nøjes med at holde den i hånden eller du vil have at den kan spændes fast om hovedet. Hvad kan man så med en VR brille til 10kr? Man får faktisk overraskende meget underholdning til prisen. 360° videoer på YouTube og nogle meget små simple apps, hvor man styre ved at kigge. Cardboard er en super billig måde, at prøve VR for første gang.

FORDELE Utroligt billigt, nemt, komplitabel med stort set alle mobiltelefoner (minimum 5" skærme).

ULEMPER Lav frame rate i apps, tekniske begrænsinger og kan kun bruges i kortere tid.

Google Daydream View og Samsung Gear VR

Med disse to enheder går vi step op i tekniske muligheder, kvalitet og ikke mindst pris. Google Daydream View passer med de smart phones, der er "Daydream ready". Dette er kort sagt kun nogle af de nyeste og dyreste top modeller. Det er nemlig kunne disse mobiler, der er kraftige nok til at klare 60fps, har høj nok ppi og præcise nok sensorer, til at det virker perfekt. Det er Google der står bag Daydream softwaren. Til Gear VR fra Samsung virker sjovt nok kun Samsungs top modeller.

Disse VR briller ligger fra omkring 800 til 1200kr. Hvad får man så for de ekstra pengene? En fjernbetjening, der virker lidt som en wii controller, der giver flere muligheder i apps, en VR brille i bedre kvalitet og så kan den udnytte alle kræfterne i vilde topmodeller.

FORDELE Bedre betjenings muligheder i apps, flere og bedre tekniske muligheder i VR apps (takket være kraftigere mobiler).

ULEMPER Hvis man har lavet en VR app, der kræver Daydream View eller Samsung Gear VR, så skal man ikke regne med at den får mange downloads ved de almindelig forbrugere. Simpelthen fordi teknologien ikke er super bredt i DK og ikke virker med iphone. Denne udgave af VR virker bedre til messer eller andre steder hvor man tager forbrugeren i hånden. Og vil man bare vise en 360° video, så kan en cardboard langt bedre betale sig.




PlayStation VR (PSVR)

Her bliver VR noget mere spændende, fordi brillen er hele 9 sensorer, der bliver tracker af kameraet foran en. Dette gør at den rigistrerer når du læner dig frem, tilbage, til siderne, ja selv op og ned.

Så når man i rollen som Batman, står på toppen af en bygning, kan man lægne sig frem og kigge digtigt ned på gaden. Vild oplevelse, da det hele føles så natur tro og virker forbløffende godt.

Hvis man allerede har en PlayStation 4, så skal man kun lægge omkring 2500kr. for at komme igang med PSVR og så er det en noget federe oplevelse en VR oplevelser med en mobiltelefon. Da PlayStation 4 og især PRO udgaven er nogle ret kraftige maskiner, oplevelse det meget mere flydende, da indhold kan komme helt op på 120 fps.

FORDELE Den bedste VR oplevelse til prisen. Færdig, basta, bum. Ikke noget at diskutere.

ULEMPER Lukket system (ikke muligt at udvikle egne programmer til platformen), man skal sidde foran kameraet og mangle på de helt store spil oplevelser.



HTC Vive

Dette er en af de mest avancerede og kraftigeste VR teknologier på markedet lige nu. Med en pris lige under 6.000kr. er det også klart den dyreste. Så kræver det også en computer til minimum omkring de 8.000kr., hvis det det bare skal kunne virke nogenlunde. Hvis du kigger på billedet ovenover, kan du se hele "spille arealet", der er sat op i Elgiganten til HTC Vive.

Denne VR platform giver dig nemlig mulighed for at bevæge hele kroppen rundt, mens man spiller. Dette betyder at man frit kan bevæge sig rundt i den virtuelle verden. Og med de to trådløse controller, har man også et par naturtro hænder med ind i spillet.

F.eks. har Grundfos taget teknologien til sig og bruger den blandt andet til oplæring. Her har de skabt en til en forhold i VR, der gør at man kan træne når som helst og alt hvad man skal bruge ligger på computeren. Man skal ikke til at finde ting frem og gøre klar. Der ved har de gået fra seks ugers oplæring, ned til en enkelt uge. Oculus Rift virker på stort set samme måde som HTC Vive.

FORDELE Fuld bevægelighed, den bedste præcision og mange muligheder.

ULEMPER Dyr, kræver meget plads.



Mere på vej?

Der er mere VR på vej. Både i form af forbedret udgaver af dem vi kender idag og nye enheder. Blandt andet er Google på vej med det de kalder Daydream Standalone VR, hvor alt det du skal bruge er bygget ind i brillen. Dette vil gøre det super nemt, da det ikke kræver ekstra tilkobling af ekstra udstyr, mobiltelefoner der ikke passer osv. DenneVR Brille har også det Google kalder WorldSense, så kan brillen reagere på hvordan man bevæger hovedet. Noget der indtil videre ikke er muligt på de mobile VR briller.