De organiske opslag på Facebook nu væk. Få tips til hvad du skal gøre og ikke skal gøre for at blive set.

Nu skete det. Alle organiske opslag er forsvundet fra dit Facebook feed. Prøv lige at scrool en tur ned af dit feed. Du finder ikke nogen opslag fra nogen af de sider du har liket. Din lokale bager, din ynglings musiker, go morgen Danmark, P3 eller hvad du ellers følger på Facebook.

Skulle du være så heldig/uheldig at støde på et organisk opslag fra en side, så er det fordi en af dine venner har kommenteret, tagget dig, delt eller noget i den still. Det er konsekvensen af Facebook's nye tiltag. Gøre virksomhederne mindre synlige og sætte mere fokus på dine venners opslag.

Hvor er opslagene så henne?

Bare rolig du kan stadig lave alle de opslag du har lyst til, på din virksomheds Facebook side. Chancen for at nogen ser den er bare blevet minimal. Her under kan du ser hvordan man finder opslag fra Facebook sider i deres Android app.


Det tager et par klik at komme der ind, men så får man også en samlet oversigt med alle opslag fra de sider du liker. Ellers skal man aktivt gå ind på den enkelte virksomheds Facebook side og tjekke om der er kommet et nyt opslag. Du får det ikke længere serveret for dig. Man skal selv aktivt gå ind og finde det. Og lad os bare slå fast at det er yderst begrænset, hvor mange der gør det.


Sådan får du dine opslag højt op på nyhedslisten

Facebook fremhæver bestemte typer opslag mere end andre, mens nogen typer opslag faktisk ryger længere ned af listen, fordi opslagene ifølge Facebook indeholder "dårlige" ting. Her får du en lille do and don'ts til Facebook opslag.

Facebook fremhæver:
Facebook live
Lange videoer frem for korte
Noget der vækker øjeblikkeligt interesse
Det er aktuelt
Kommende events
Det følger tiden trends
Videoer der er uploadet på Facebook

Facebook nedgradere:
Links væk fra facebook
Links til youtube
Opslag med fokus på køb af produkter
Konkurrencer, promotions og giveaways
Genbruge materialer fra annoncer/sponsoreret indhold på facebook

Det er også vigtigt at man seriøst selv kigger på sit opslag inden man publicere det og stille sig disse spørgsmål. Ville jeg selv læse det? Er det interessant for mine følger og giver det dem noget nyt? Gør det det? Så kan du godt lægge det op.
Selvom der ikke er mange mennesker der integrere med dine opslag, så er det stadig vigtigt at være aktiv. Hvis det ikke er sket noget på en mindre virksomheds Facebook side de sidste to år, kan folk måske tro virksomheden er lukket.

Flere konkurrencer og stikket trækkes

Antallet af konkurrencer på Facebook er kraftigt stigende, men det er er billige måde at skaffe opmærksomhed. Folk bruger 2 sekunder på at lokke opslaget eller skrive en kommentar. Så helt nye og loyale kunder får man ikke mange af. bureaubiz.dk har længere og spændende artikel omkring dette. Den kan du læse lige her.

Informationen har oplevet et kæmpe fald af besøgende, der kommer fra Facebook. Derfor vil de i de næste tre uger helt lade være med at poste noget på Facebook. Læs mere om deres begrundelse og hvorfor de gør det lige her.

Det bliver spændende at følge udviklingen af Facebook i den kommende tid og om danskerne begynder at gå nye veje og i så fald hvilke. Kunne Google+ bliver det nye? Eller får RSS et comeback?